12 Eylül 2012 Çarşamba

Çok amaçlı kahvaltılık sos



Dün yaptığımız nefis sosumuzun tarifini veriyorum. Çok amaçlı dedim çünkü bu sos, hem kahvaltılarda zevkle tüketilebilir, makarna sosu olarak kullanılabilir, kızartmalara eşlik edebilir, menemen bile olabilir. Hayal gücünüze kalmış gerisi. Biz 40 kg domatesle yapıp 3 arkadaş paylaştık sosumuzu. Tarifi 10 kg domates üzerinden anlatmaya çalışacağım. İsteyen malzemeleri aynı oranda artırabilir ya da azaltabilir.

Malzemeler:

10 kg domates (sivri domates kullandık, soyulmuş küp küp doğranmış)
Yarım litre sıvıyağ (zeytinyağ ve mısırözü karışık kullandık.)
1 kg havuç (küp küp doğranmış)
1 kg sivri biber (ince ince doğranmış)
5 kg salçalık biber (közlenmiş, çekirdekleri ayrılmış, ince ince kıyılmış)
1 bağ maydanoz
15-20 iri diş sarımsak
1 su bardağından az sirke
5 yemek kaşığı şeker
Tuz 

Yapılışı:

Öncelikle şunu belirtmeli, burada verilen ölçüler yaklaşık ölçülerdir. Damak zevkinize göre sirke, tuz, şeker ölçüsünü kendiniz ayarlamalısınız. Ayrıca diğer malzemeler de öyle. Her türlü nefis bir sos elde ediyoruz. Sosumuzun bira acı olmasını istersek sivri biberlerimizin içine bir kaç tane acı sivri biber doğrayabiliriz. Geçelim tarife.

Ateş yakılır salçalık biberler közlenir, bir poşet içinde soğumaya bırakılır. Bu işlemi ocakta ya da fırında yapabilirsiniz.
Domatesler yıkanır, soyulur, küp küp doğranır.
Havuçlar yıkanır soyulur, küp küp doğranır.
Biberler ayıklanır, ince kıyılır.
Öncelikle çok genişçe bir tavaya sıvıyağ eklenir, havuçlar 5-10 dakika kavurulur. Biberler eklenir 5 dakika daha birlikte kavrulur. Daha sonra domatesler eklenir ve suyunu çekene kadar karıştırılarak pişirilmeye devam edilir. En son ince kıyılmış salçalık biberler, maydanoz, ince kıyılmış sarımsak, sirke, tuz ve şekeri de eklenerek 5-10 dakika daha kaynatılır. Henüz kaynıyorken kavanozlara konur, ağzı sıkıca kapatılıp ters çevirilerek olduğu yerde hareket ettirmeden soğumaya bırakılır. Tutmayan kapakları erkenden farkedersek iyi olur. Çünkü kapak tutmazsa sos çabucak bozulur ve ziyan olur. İşin püf noktası, kavanozun ağzını iyi kalite bir kapak ile çok sıkı kapatmak. Ayrıca biliyorsunuz ki kapak dışa doğru bombe yapmış ise konserve hava almış demektir ve artık tüketilmez. Zaten kapağı açtığınızda kokusundan kesinlikle anlıyorsunuz bozulup bozulmadığını. Hem de bozulmaya başlamış olan konserveler köpürüyor ve suyu dışına sızıyor.

Bu sos dilenen şekilde kullanılabilir. Yoruma açık :) Afiyet olsun. Elleriniz dert görmesin canım arkadaşlarım.

8 yorum:

  1. Çok güzel güzel de bunlar kilo yapıyor :) Eline sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet iştah açıyor, bol ekmek yediriyor değil mi? :)) Misafirlere açarız biz de :)

      Sil
    2. Demet
      Öncelikle emeği geçen herkese teşekkürler.Elleriniz dert görmesin.Fethiyeme akşam ziyaretine gidince bizde nasiplendik bu güzel sostan sadece nasiplenmekle kalmadık bir kavanoz da evimize götürdük.Karnım tok gittiğim halde (hatta tadına bile bakamayacak kadar toktum) ona rağmen kıyısından bi bakayım dedim fakat gerisi geldi de geldi.Sadece sohbet muhabbet esnasında bi tabağı götürdüm gerisini siz düşünün artık.Bu arada eve getirdiğimiz kavanoz da çoktaaan tükendi haberin ola..:)

      Sil
    3. :) Anlaşıldı tamaam. Sana can feda. Afiyet bal şeker olsun, helal olsun canım benim

      Sil
  2. gız bana da yolla bi kavonoz..ama sahiden iştah açar bu, bol bol ekmek yedirir, yok anam ben almim peynirle reçel neyime yetmiyo dermişim..:P elinize sağlık diyorum çook güzel görünüyor..

    YanıtlaSil
  3. Merhaba. bende geçen yıl yaptım buna benzer bir sos ama havuç çok tatlımsı yapmış hoşuma gitmedi. Hiç havuç koymasak nasıl olur ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında çok da tatlımsı bir lezzet vermiyor, oranı önemli olabilir. Çünkü dikkat ettiyseniz şeker de var tarifte. Damak zevkinize göre şekerin de miktarını ayarlayabilirsiniz. Zaten yaklaşık miktarlar olduğunu belirtmiştim. Fakat sevmediyseniz tabiki de eklemeyebilirsiniz. Ben bu tarife közlenmiş patlıcanı da çok yakıştırıyorum mesela. O hali belki size daha hitap edebilir. Sevgiler.

      Sil

Bloğu olmayan arkadaşlar, ''anonim'' seçip önce isimlerini yazıp, yorum bırakabilirler. Şimdiden teşekkürler...